آموزش جاوا اسکریپت – جلسه ۸
آموزش جاوا اسکریپت از مبتدی تا پیشرفته
جلسه ۸
سلام خدمت همه دوستداران زبان برنامه نویسی
با جلسه هشتم از سری اموزش های برنامه نویسی جاوا اسکریپت در خدمت شما هستیم،در این جلسه میخواهیم راجع به کتابخانه ها در جاوا اسکریپت صحبت کنیم،جاوا اسکریپت کتابخانه های بسیاری داره که برنامه نویسی رو برای شما راحت تر میکنه مثل MATH که توابع ریاضیاتی داره و….در این جلسه هم قصد داریم تا با توابع ریاضی در جاوا اسکریپت JavaScript اشنا شویم
از شئ Math در جاوا اسکریپت برای اعمال ریاضی استفاده میکنیم
شئی Math این امکان رو به شما میدهد که روی اعداد عملیات ریاضی انجام بدید
شئی بیان شده در بردارنده ی مجموعه متد ها و توابع ریاضی میباشد
یکی از کاربردهای شئی Math در زبان جاوا اسکریپت ایجاد یک عدد تصادفی است
مثال :
<script> function myFunction() { document.getElementById("demo").innerHTML = Math.random(); } </script>
توابع ()Math.min و ()Math.max
متدهای ()Math.min و ()Math.max را می توان برای بدست آوردن مقدار بیشینه (بزرگترین عددی که به عنوان پارامتر ارسال شده) و کمینه (کوچکترین عددی که به عنوان پارامتر ارسال شده) از میان مجموعه ای از آرگومان ها بکار برد.
مثال :
<script> function myFunction() { document.getElementById("demo").innerHTML = Math.min(0, 150, -2230, 20, -8, -200); } </script>
تابع ()Math.random
یک عدد تصادفی بین ۰ و ۱ را به عنوان خروجی (output) برمی گرداند.
مثال :
Math.random(); // returns a random number
()Math.round
یک عدد را به نزدیکترین عدد صحیح (integer) گرد می کند(به عنوان مثال عدد x را گرد کرده و به نزدیکترین عدد صحیح به آن تبدیل می کند).
()Math.floor
یک عدد را به پایین گرده کرده و نزدیکترین عدد صحیح به آن را برمی گرداند.
مثال :
function myFunction() { document.getElementById("demo").innerHTML = Math.floor(4.7); }
خب تا همین جا مهمترین توابع ریاضی در جاوا اسکریپت رو برای شما مطرح کردیم،در قسمت های بعد با توابع وانواع اون بیشتر اشنا خواهید شد.