مفاهیم پایه برنامه نویسی – آموزش PHP – جلسه ۱

0

مفاهیم پایه برنامه نویسی – آموزش PHP – جلسه ۱

با سلام

جلسه ۱

توی این جلسه در مورد برنامه الگوریتم و فلوچارت و برنامه نویسی توضیح میدم. قراره توی این دوره با هم برنامه نویسی یاد بگیریم و از پایه همه چیز رو توضیح بدم.

زبانی که این دوره یاد میگیریم PHP که منحصرا برای وب بوجود اومده.

فلوچارت چیست ؟

فلوچارت (Flowchart) یک نوع نمودار است که برای نمایش یک الگوریتم یا یک فرایند؛با استفاده از نمادهای خاص و خطوط حهت دار بین انها به کار میرود،از فلوچارت ها در تحلیل،طراحی،مستند سازی یا مدیریت یک فرایند یا برنامه در زمینه های مختلف استفاده میشود.

انواع فلوچارت

  • فلوچارت مستندات
  • فلوچارت داده‌ها
  • فلوچارت سامانه‌ها
  • فلوچارت برنامه‌ها

کاربرد فلوچارت

در واقع نقشه ای است که برنامه نویسان قبل از نوشتن برنامه به زبان برنامه نویسی اصلی ان را ترسیم میکنند با مروری بر فلوچارت روند اجرای عملیات،ورودی و خروجی هر برنامه مشخص میشود،مثال :

الگوریتم چیست ؟

به مجموعه ای متنهای از دستورالعمل ها که به ترتیب خاصی اجرا میشوند و مساله ای را حل میکنند الگوریتم میگویند یا به طور دیگر الگوریتم عبارت است از روشی گام به گام برای حل مساله

همه ما حتی کسانی که تا به حال برنامه نویسی نکردند به خوبی میدانند که سیستم های کامپیوتری برای انجام هر کاری نیاز به برنامه دارند

اما برنامه نویسی معمولا با نوشتن برنامه اغاز نمیشود،قبل از نوشتن برنامه لازم است گام به گام کارهایی که باید انجام بدهیم رو تعریف کنیم به این تعریف الگوریتم میگویند.

مثال الگوریتم در زندگی :

اگر تصمیم بگیرید در کنار چهار یا پنج نفر از دوستانتان برای یک عکس یادگاری به ترتیب قد بایستید،احتمالا بدون اینکه اگاهانه توجه کنید،الگوریتمی رو را اجرا خواهید کرد،اما اگر قرار باشد یک صف صد نفری از دانش اموزان به ترتیب قد مرتب شوند،اینجا همه ی ما حس میکنیم که باید یک الگوریتم شفاف و دقیق تعریف شود.

روش نمایش الگوریتم ها

گاهی اوقات الگوریتم های ساده رو میتونیم به صورت گام به گام و با چند شماره گذاری شرح داد

اما وقتی الگوریتم ها پیچیده تر میشوند از فلوچارت استفاده میکنیم،فلوچارت در زبان فارسی به روند نما ترجمه شده.

کسایی که به برنامه نویسی علاقه مند هستند گاهی از کد های برنامه نویسی برای نمایش الگوریتم استفاده میکنند،در پایین ما چند خط برنامه را برای نمایش یک الگوریتم استفاده کردیم:

 

چند مثال از الگوریتم های رایج :

معمولا اموزش الگوریتم را با الگوریتم های مرتب کردن اغاز میکنند،مثالی هم که در ابتداری این درس برای مرتب کردن قد دانش اموزان مطرح شد از همین جنس بود

اما دنیای تکنولوژی انبوهی از الگوریتم‌ها را در اطراف ما قرار داده که معمولاً بدون این‌که به آن‌ها توجه کنیم، از نتایج‌شان استفاده می‌کنیم.

در پایین ما چند نمونه از الگوریتم ها رو نام میبریم :

  •   الگوریتم‌های مورد استفاده در موتور های جستجو برای پیدا کردن بهترین پاسخ‌ها برای پرسش کاربران
  •   در شکل کلی‌تر، الگوریتم های پیشنهاد دهنده که در بسیاری از نرم‌افزارها از جمله شبکه های اجتماعی و خرده فروشی های دیجیتال (مثل امازون و دیجی کالا)‌ دائماً از آنها استفاده می‌کنیم (یا آنها از ما استفاده می‌کنند).
  • الگوریتم های رمز نگاری که می‌کوشند امنیت تبادل اطلاعات در شبکه‌های ارتباطی را افزایش دهند.
  •   الگوریتم‌های فشرده سازی اطلاعات که حجم داده‌ها را تا حد امکان کاهش می‌دهند.

تا اینجا شما با الگوریتم اشنایی پیدا کردید،ادامه مباحث رو از جلسات اینده دنبال میکنیم،موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.