آموزش جاوا اسکریپت – جلسه ۲

آموزش جاوا اسکریپت – جلسه ۲

آموزش جاوا اسکریپت از مبتدی تا پیشرفته
جلسه ۲

سلام

در این جلسه  قصد داریم قبل از شروع کار با جاوا اسکریپت به شما تفاوت دو نوع برنامه نویسی یعنی Back-End  و Front-End  رو توضیح بدیم،که اصلا این دو نوع چی هستن و کار هر  کدوم چیه! پس با ما همراه باشید

 برای اینکه شما در دنیای وب بتونید تاثیر گذار باشید و موفق بشید لازمه که با دو مفهوم Back-End  و Front-End  اشنا بشید و بتونید طبق نیازاتون ازشون بهره مند بشید

اگه به تازگی کار برنامه نویسی سمت وب رو شروع کردید به احتمال زیاد Back-end  و Front-end  رو زیاد شنیدید

در حالی که  توسعه دهندگان Back-end  و Front-end  به طور مشخصی از یکدیگه جدا شدن ولی مانند دو روی یه سکه میمونند.

Front-End

اکثر برنامه نویسان وب زمانی که با یکدیگیر برخورد میکنند این سوال رو از یکدیگر میپرسند که تو برنامه نویس فرانت اند هستی یا بک اند!!

برای اینکه بدانیم برنامه نویسی فرانت اند چیست و برنامه نویس فرانت اند چه کسی است،ابتدا باید بدانیم که فرانت اند چیست!؟

به طور کلی به قسمت قابل مشاهده یک وبسایت که در مرورگر خود باز میکنید و قابل رویت توسط کاربر هستش فرانت اند میگیم!

فرانت اند کد های غیر قابل فهم برای کاربر نهایی یا کلاینت یوزر رو به صورت قالبی گرافیکی و بصری در میاره و به کاربر نشون میده!

در اینجا خود فرانت اند به دو بخش اصلیه طراحی وب و توسعه رابط کاربری تقسیم میشه.

در بخش طراحی وب،طراحان با نرم افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ قالب سایت رو طراحی میکنند  اما در بخش توسعه رابط کاربری که مربوط به پیاده سازی ظاهر سایت هست در قالب کد های  CSS , HTML , JavaScript  است.

زبان های برنامه نویسی ای که در سمت فرانت به کار میبریم به اصطلاح “سمت کاربر” یا Clinte Side  میگویند.

به این صورت که کدهای نوشته شده در سمت فرانت اند در مرورگر کاربر پردازش شده و اجرا میشوند و کاربر مستقیما به این کد ها دسترسی دارد و میتواند اونها رو مشاهده کند.

مهارت های توسعه فرانت اند

تا به اینجا تقریبا با مفهوم فرانت اند اشنا شدید حالا در این قسمت میخوایم به شما بگیم برای اینکه بتونید توسعه گر یا برنامه نویس سمت فرانت اند بشید به چه مهارت ها و ویژگی هایی نیاز دارید،مهمترین مهارتهای برنامه نویسی فرانت اند عبارت است از :

زبان HTML : که در اصل یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاریست از این زبان برای ساخت ساختمان کلی صفحات وب استفاده میشود

زبان CSS  : که مختصر شده عبارت Cascading Style Sheets است،که با استفاده از این زبان شما قادر خواهید بود صفحات وب سایت خودتون و اجزای مختلف وبسایت خودتون را فرم دهی کنید

زبان برنامه نویسی JavaScript : این زبان در مرورگر کاربر پردازش میشه،برنامه نویس فرانت اند با استفاده از این  زبان میتونه صفحاتی که با HTML , CSS  طراحی شده رو پویا نمایی کنه(دستکاریشون کنه )

خب برای اینکه شما مفهوم فرانت اند رو بهتر درک کنید یک فیلم سینمایی رو در نظر بگیرید،ظاهر یه سایت حکم فیلم سینمایی رو داره که شما مشاهده میکنید! بازیگران و صحنه های فیلم برداری اجزای تشکیل دهنده Frontend  هستند که بر اساس تصمیمات کارگردان(برنامه نویس) در جای مورد نظر خودشون قرار میگیرند،دستورات کارگردان همان کد های HTML,CSS ,JavaScript  است.

البته برای اینکه این فیلم ساخته و اکران شود عوامل تاثیر گذار زیادی در این موضوع دخیل هستند که شما اونها رو داخل فیلم نمیبینید همانند کدهایی که در پس زمینه سایت مشغول پردازش هستند که این گروه مربوط به Backend میباشد.

خب دوستان گرامی جلسه دوم همینجا به پایان میرسه،تا اینجا شما با کلیات مفهوم فرانت و بک اند اشنایی پیدا کردید،درجلسات اینده با مطالب جذاب تری در خدمتتون خواهیم بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.