آموزش جاوا اسکریپت – جلسه ۳

آموزش جاوا اسکریپت – جلسه ۳

آموزش جاوا اسکریپت از مبتدی تا پیشرفته
جلسه ۳

 سلام در این جلسه میخوایم در مورد مرورگرها باهاتون صحبت کنیم،چه مرورگرهایی هستند و نقش انها در جاوا اسکریپت چیست؟

به زبان ساده مرورگر وب یک برنامه یا نرم افزار هستش که دریافت و مشاهده اسناد و دیگر منابع محتوای اینترنت رو برای کاربران به شکل ساده به نمایش میزاره.

مرورگرهای وب بسیاری در دنیا وجود دارن که فقط تعداد انگشت شماری از اونها معروف هستند و کاربران زیادی دارن امار دقیق  استفاده از هر مرورگر در پایین براتون قابل نمایشه

مرورگرها در درون خودشون برای اینکه بخواهند چیزی رو به کاربر نشان بدهند از یک موتور استفاده میکنند،یعنی به طور کلی هر مرورگر وب درون خودش یک موتور جاسازی شده دقیقا مثل موتور یک ماشین.

این موتور یا Engine  که درون مرورگر جاسازی شده و محتوای صفحات وب رو به کاربر نهایی نشون میده در ابتدا در اختیار مرورگر سافاری (Safari) بوده به اسم Webkit  یا وبکیت،سال های قبل اپل سورس کد نرم افزار مرورگر سافاری رو در اختیار عموم قرار داد که باعث شکل گیری موج عظیمی از مرورگرها شد. مطالعه بیشتر…

شرکت گوگل هم در ادامه با استفاده از موتور مرورگر سافاری یک موتور جدید برای جاوا اسکریپت طراحی و عرضه کرد که در نهایت به خلق مرورگر کروم انجامید.

Internet Explorer

از اولین مرورگرهای گرافیکی وب محسوب میشه که ساخت شرکت مایکروسافت  است این مرورگر به عنوان بخشی از سیستم عامل ویندوز بر روی همه نسخه های آن موجوده،اولین نسخه اینترنت اکسپلورر در سال ۱۹۹۵ تولید شد

FireFox

یک مرورگر رایگان متن باز است که در سال ۲۰۰۳ توسط کمپانی موزیلا عرضه شد.موزیلا فایرفاکس برای نمایش صفحات از هسته ای استفاده میکند که بیشتر استانداردهای موجود در وب رو پوشش داده و علاوه بر اون از استانداردهای W3C  هم پشتیبانی میکند.

Google Chrome

مرورگر محبوب شرکت گوگل و یکی از جوانترین و موفق ترین مرورگرهای دنیای وب به حساب میاد،رابط کاربری سریع و در عین سادگی قدرتمند باعث شده که به سرعت تبدیل به یکی از مرورگرهای جذاب بین کاربران حرفه ای اینترنت شود

این مرورگر مانند فایرفاکس روی تمامی سیستم عامل ها قابل استفاده میباشد،متن باز بودن اون هم به همراه حمایت گوگل باعث شده تا توجه توسعه دهندگان برنامه های جانبی و وافزونه ها به کروم تا حدی باشد که هم اکنون از نظر تعداد افزونه با فاصله کمی از فایرفاکس ایستاده و شما میتوانید هر امکان و قابلیتی رو به صورت رایگان به این مرورگر جذاب اضافه کنید.

نمودار پایین میزان محبوبیت و بازار انواع مرورگر رو براتون در سال ۲۰۱۹ رو نشون میده که ما محبوترین مرورگرها رو براتون معرفی کردیم امیدوارم از این جلسه هم استفاده کافی رو برده باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.